Bli framgångsrik med storytelling

Berättande eller “storytelling” betraktas kanske som ett modeord, men är det verkligen det? Berättelser kopplar samman människor med andra människor, företag och varumärken. Storytelling äger rum överallt. Och företag kan inte lyckas utan denna koppling.

Sälj inte produkter, sälj drömmar.” Steve Jobs

För att lyckas sälja en produkt eller en idé måste du berätta vilket problem du löser. Om ni har en marknadsföringsstrategi så är det därifrån historian bör hämtas. För all marknadsföring ärberättande, eller åtminstone borde det borde det.

“Det är en komplicerad och högljudd värld, och vi kommer inte att få chansen att få folk att minnas mycket om oss. Inget företag kommer lyckas med det. Så vi måste vara riktigt tydliga med vad vi vill att männskor ska veta om oss.” Steve Jobs

Ändå misslyckas många företag, särskilt småföretag, att integrera berättande i sina marknadsföringskampanjer.

”Folk kommer att glömma vad du sa, folk kommer att glömma vad du gjorde, men folk kommer aldrig att glömma hur du fick dem att känna.” I dagens värld, är det en kamp mellan berättelser. För att lyckas måste du vara en skicklig storyteller.

Niklas Ladberg